black_hawk 573 Αναφορά μηνύματος Δημοσιεύτηκε Νοέμβριος 22 , 2010 Τα χαρακτηριστικά του... Το μπουζί είναι το εξάρτημα αυτό που δέχεται ρεύμα υψηλής τάσης και εξασφαλίσει τη δημιουργία σπινθήρα μέσα στο θάλαμο καύσης. Οι συνθήκες κάτω απο τις οποίες λειτουργεί είναι υπερβολικά δύσκολες αφού η θερμοκρασία στο θάλαμο καύσης στιγμιαία φτάνει τους 2500οC και η πίεση τις 50 atm. Έτσι ένα μπουζί πρέπει να αντέχει τεράστιο θερμικό και κρουστικό σοκ που δέχεται εξαιτίας των απότομων μεταβολών της θερμοκρασίας και πίεσης, πρέπει να μονώνει αποτελεσματικά τη ροή ρεύματος χιλιάδων volt, να αντέχει στη διάβρωση που προκαλούν τα κατάλοιπα καύσης, και να είναι τέλεια συναρμολογημένο ώστε να μην επιτρέπει τη διαφυγή αεριών του θαλάμου καύσης μέσα από αυτό. Βασικές λειτουργίες των μπουζί... Ο βασικός ρόλος των μπουζί είναι : α) να αναφλέξει το μίγμα καύσιμο/αέρα στο θάλαμο καύσης β) να μεταφέρει τη θερμότητα από το θάλαμο καύσης Ηλεκτρική Απόδοση μπουζί = η ποσότητα τάσης που απαιτείται από το σύστημα ανάφλεξης για να μπορέσει να σπινθηρίσει το μπουζί. Θερμική Απόδοση μπουζί = η θερμοκρασία στην άκρη του μπουζί πρέπει να κρατηθεί μέσα σε ένα κατάλληλο εύρος, έτσι ώστε ούτε να υπερθερμανθεί και να δημιουργεί προαναφλέξεις (pre-ignition) αλλά ούτε και να ψυχθεί έτσι ώστε να μην βρωμίζει το μπουζί από υπερβολικές επικαθήσεις. Όταν η θερμοκρασία λειτουργίας του μπουζί είναι στο ιδανικό εύρος, παρατηρείται μία αυτοκαθαριζόμενη λειτουργία από επικαθήσεις στο άκρο του μπουζί. Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε ότι το μπουζί δεν παράγει ζέστη, αλλά αφαιρεί ζέστη. Λειτουργεί σαν εναλλάκτης ζέστης μεταφέροντας ποσά θερμότητας από το θάλαμο καύσης προς το σύστημα ψύξης του κινητήρα. Αυτό το εύρος μεταφοράς ζέστης από το μπουζί, καθορίζεται από: • το μήκος της μύτης του μονωτή • τον όγκο αέρα γύρω από τη μύτη του μονωτή (μεταξύ μονωτή και σπειρώματος) • Τα υλικά/κατασκευή της πορσελάνης του μονωτή και του κεντρικού ηλεκτροδίου (πηγή NGK) Στην αγορά συναντάμε μπουζί θερμά, ψυχρά και ενδιάμεσα (κανονικά). Σε ένα κινητήρα χωρίς μετατροπές δεν θα πρέπει ποτέ να τοποθετούμε θερμά ή ψυχρά μπουζί, παρά μόνο κανονικά. Τα θερμά μπουζί χρησιμοποιούνται όταν για κάποιο λόγο πρέπει να αποβάλλεται μικρότερη θερμοκρασία από το θάλαμο καύσης έτσι ώστε να καίγεται περισσότερο το λάδι και οι διάφορες επικαθήσεις. Το αντίθετο στα ψυχρά. Όλα αυτά έχουν να κάνουν με τις θερμοδυναμικές απαιτήσεις του θαλάμου καύσης και όχι με την ποιότητα των μπουζί. Κριτήρια κατάστασης μπουζί Υπάρχουν τρία βασικά κριτήρια διάγνωσης της κατάστασης των μπουζί: σωστής καύσης, βρώμικα από επικαθίσεις και τέλος με επιφάνεια από υπερθέρμανση (overheated). Η περιοχή μεταξύ υπερθέρμανσης και υπερβολικών επικαθήσεων, λέγεται περιοχή θερμοκρασίας αυτοκαθαρισμού του μπουζί και είναι μεταξύ (500-850οC). Η θερμοκρασία σε αυτή την περιοχή καίει τις επικαθήσεις άνθρακα και καύσης. Στην παρακάτω φώτο, η μεσαία φωτογραφία είναι μία εικόνα υγιούς μπουζί, η επάνω έχει δημιουργήσει μία επιφάνεια με υπερθέρμανση και τέλος η κάτω παρουσιάζει επιφάνεια μπουζί λερωμένη από κατάλοιπα καύσης και επικαθήσεις άνθρακα. (πηγή NGK) Από τι εξαρτάται η καλή ανάφλεξη. Για τη σωστή απόδοση του κινητήρα αλλά και την εύκολη εκκίνηση του, η ποιότητα και η κατάσταση των μπουζί είναι μέγιστης σημασίας. Το τυπικό μπουζί απαιτεί ένα εύρος τάσης από 5.000-25.000V από το πηνίο ανάφλεξης για να μπορέσει να σπινθηρίσει. Η ακριβής τάση που απαιτείται εξαρτάται: • Από το διάκενο ακίδας, όσο μεγαλύτερο το διάκενο τόσο μεγαλύτερη τάση απαιτείται. Για αυτό το διάκενο στα μπουζί πρέπει να τηρείται στις προδιαγραφές του. • Από την κατάσταση - φθορά του ηλεκτροδίου. Λερωμένα μπουζί ίσως να μην σπινθηρίσουν καθόλου! • Από το φορτίο του κινητήρα. Όσο αυξάνεται τόσο αυξάνεται και η ανάγκη για τάση στα μπουζί. Εάν τα μπουζί είναι φθαρμένα ή το διάκενο της ακίδας είναι μεγάλο, ενδεχομένως να παρουσιάσουν διαλείψεις σπινθηρισμού. • Από την αντίσταση των μπουζί και των μπουζοκαλωδίων αυξάνουν την απαίτηση τάσης. Η αλλαγή φθαρμένων ή κατεστραμμένων μπουζοκαλωδίων απαιτείται για βελτίωση της ανάφλεξης. • Από τις περιβαλλοντικές συνθήκες λειτουργίας (θερμοκρασία-υγρασία-βαρομετρική πίεση). Χαμηλή θερμοκρασία, αυξημένη υγρασία και υψηλή βαρομετρική πίεσης απαιτούν περισσότερη τάση για να σπινθηρίσει το μπουζί. Επομένως, η ανάφλεξη για να είναι αξιόπιστη, απαιτείται ένα πηνίο ανάφλεξης σε άριστη κατάσταση, μπουζοκαλώδια χωρίς προβλήματα και τέλος ένα καθαρό και σε καλή κατάσταση μπουζί με σωστό διάκενο στην ακίδα. Εάν ένα από αυτά τα κριτήρια δεν πληρείται, θα υπάρξει αδυναμία σωστής ανάφλεξης. Αναβάθμιση μπουζί Όταν φθάσει ο καιρός για αλλαγή των μπουζί, ενδεχομένως να θέλουμε να αναβαθμίσουμε τα μπουζί με άλλα "μακρύτερης διάρκειας" διαφόρων επιστρώσεων, όπως της πλατίνας (long-life platinum ή gold-platinum). Αυτά είναι ακριβότερα, αλλά αντέχουν και πολύ περισσότερο. Πολλά από αυτά έχουν διάρκεια ζωής από 60.000-100.000Km και ίσως είναι καλή περίπτωση εάν αλλάζουμε τα μπουζί μόνοι μας και η πρόσβαση των μπουζί είναι ιδιαίτερη δύσκολη. Μια άλλη επιλογή είναι τα μπουζί " απόδοσης". Αυτά συνήθως έχουν μοναδικές κατασκευαστικές λύσεις στο ηλεκτρόδιο του μπουζί, όπου αυξάνουν την ποσότητα του σπινθήρα ή ακόμη και τις οδούς του σπινθηρισμού έτσι ώστε να εξασφαλίσουν πάντα το σωστό σπινθηρισμό χωρίς απώλειες. Αυτά τα μπουζί είναι πάντα πιο ακριβά από τα τυπικά και πολλές φορές διαρκούν και περισσότερο. Είναι μια καλή επιλογή, εάν θέλουμε να αναβαθμίσουμε την απόδοση της ανάφλεξης. ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΕΙΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΩΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΚΑΤΑΛΛΗΛΟ ΜΠΟΥΖΙ ΤΟΥ ΔΙΚΟΥ ΣΑΣ ΚΙΝΗΤΗΡΑ. ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ ΜΠΟΥΖΙ Τι είναι το μπουζί ιριδίου. Το μπουζί ιριδίου είναι μια νέα γενιά μπουζί, υψηλής απόδοσης, που χρησιμοποιεί για ηλεκτρόδιο υλικό από ιρίδιο. Κορυφαίες εταιρίες κατασκευής μπουζί ιριδίου είναι η NGK και η Denso. Λόγω του υλικού μπορεί να επιτευχθεί εξαιρετικά λεπτό ηλεκτρόδιο, της τάξης των 0.4mm (Denso) - 0.6mm (NGK) σε σχέση με τα 2.5mm ενός απλού μπουζί. Εχει γινει αντιληπτό οτι οσο στενοτερη και μυτερη ειναι η φορτισμενη επιφανια(ηλεκτροδιο) ποσο λιγοτερη ταση χρειαζεται για τη δημιουργια σπινθηρα. Βασει αυτου, τα μπουζι ιριδιου εχοντας μικροτερη ακιδα απο τα συνηθισμενα-απλα μπουζι δημιουργουν ευκολοτερα σπινθηρα, κατι το οποιο βοηθα στην εκκινηση του κινητηρα κατω απο δυσκολες συνθηκες (κρυο-υγρασια κ.τ.λ.). Ποια είναι τα πλεονεκτήματα του ιριδίου. Συνοπτικά είναι : ισχυρότερο ηλεκτρικό πεδίο στον σπινθήρα, καλύτερη επιτάχυνση, οικονομία καυσίμου, αυξημένη ισχύς και λιγότερη φθορά. Ισχυρότερο ηλεκτρικό πεδίο: όσο μικρότερο είναι το ηλεκτρόδιο τόσο περισσότερο συγκεντρωμένος είναι ο σπινθηρισμός με ισχυρότερο ηλεκτρικό πεδίο. Όσο ισχυρότερο είναι το ηλεκτρικό πεδίο τόσο χαμηλότερες είναι οι απαιτήσεις σε τάση για το μπουζί και η διαδικασία εκκίνησης γίνεται ευκολότερη. Αυτό είναι πολύ σημαντικό για την μακροζωΐα των πολλαπλασιαστών των μπουζί, γιατί λειτουργούν με χαμηλότερες απαιτήσεις (πηγή denso). Οικονομία καυσίμου: και εδώ παρόμοιες έρευνες σε μοτοσυκλέτα, έδειξαν ότι μπορεί να εξοικονομηθεί μέχρι 5% καύσιμο σε σύγκριση με απλά μπουζί (πηγή denso). Αύξηση ισχύος: το μπουζί ιριδίου σε σχέση με το απλό ακίδας 2.5mm βελτιώνει κατά 1,4% την ισχύ του κινητήρα (έρευνα σε μοτοσυκλέτα 250cc) - (πηγή denso). Λιγότερη φθορά: τα ηλεκτρόδια στα συμβατικά μπουζί είναι συνήθως από νικέλιο (σε ακριβότερα χρησιμοποιείται ακόμη και πλατίνα). Το νικέλιο και η πλατίνα δεν είναι καθαρά μέταλλα, αλλά κράματα που περιέχουν και άλλες προσμίξεις μετάλλων. Ανάλογα τη σύσταση του κράματος, οι ιδιότητες των υλικών μπορούν να μεγιστοποιηθούν. Χρησιμοποιώντας την ίδια προσέγγιση η εταιρία Denso, αναμιγνύει το ιρίδιο με το ρόδιο. Το στρώμα ρόδιου καλύπτει το ιρίδιο, βελτιώνοντας τις ιδιότητες του ιριδίου. Η θερμοκρασία που συνήθως λιώνει τα ηλεκτρόδια σε συμβατικά μπουζί είναι κοντά στους 1500 βαθμούς Κελσίου για το νικέλιο και κοντά στους 2000 βαθμούς Κελσίου για την πλατίνα. Η αντίστοιχη τιμή για τα μπουζί ιριδίου προσεγγίζει τους 2500 βαθμούς Κελσίου- (πηγή denso). Ποια είναι τα μειονεκτήματα του ιριδίου. Το μόνο μειονέκτημα είναι η τιμή του, η οποία είναι αρκετά αυξημένη σε σχέση με το απλό μπουζί. Το διαβασμα των μπουζι Παλιότερα μια απλή επιθεώρηση της κατάστασης των μπουζί μας έδειχνε πάρα πολλά πράγματα και πληροφορίες για την κατάσταση του κινητήρα. Ακόμη και σήμερα είναι ένας καλός και εύκολος τρόπος διάγνωσης προβλημάτων. (Περισσοτερα ΕΔΩ! απ'οπου πηρα το αρθρακι!! :) ) 3 Παράθεση Μοιράσου αυτό το μήνυμα Σύνδεσμος στο μήνυμα Μοιράσου σε άλλες ιστοσελίδες
μάθο... 10.136 Αναφορά μηνύματος Δημοσιεύτηκε Νοέμβριος 22 , 2010 ΡΕ π@υστη μου!Ποσα ενδιαφεροντα θεματα ανοιγω για να διαβασω και οταν βλεπω ΣΕΝΤΟΝΙ απλα...βαριεμαι πριν τα διαβασω...Ωραιο θεμα και το συγκεκριμενο αλλα....(κανα βιντεο παιζει;) Παράθεση Μοιράσου αυτό το μήνυμα Σύνδεσμος στο μήνυμα Μοιράσου σε άλλες ιστοσελίδες
innova 04 7.937 Αναφορά μηνύματος Δημοσιεύτηκε Νοέμβριος 22 , 2010 Ωραίο θέμα ! ίσως το πιο....παραμελημένο εξάρτημα στον κινητήρα μας, που εργάζεται αγόγγυστα. Παράθεση Μοιράσου αυτό το μήνυμα Σύνδεσμος στο μήνυμα Μοιράσου σε άλλες ιστοσελίδες
black_hawk 573 Αναφορά μηνύματος Δημοσιεύτηκε Νοέμβριος 22 , 2010 (τροποποιήθηκε) ΡΕ π@υστη μου!Ποσα ενδιαφεροντα θεματα ανοιγω για να διαβασω και οταν βλεπω ΣΕΝΤΟΝΙ απλα...βαριεμαι πριν τα διαβασω...Ωραιο θεμα και το συγκεκριμενο αλλα....(κανα βιντεο παιζει;) Ελα καλα.. Παρε μια περιληψη τοτε.. :P :P :P (Σοβαρα τωρα.. Δεν ειναι αναγκη να το διαβασεις τωρα. Απλα το εχεις στα υπ'οψιν, αν και οταν αναζητησεις κατι σχετικο! ;) ) Τροποποιήθηκε Νοέμβριος 22 , 2010 από τον black_hawk Παράθεση Μοιράσου αυτό το μήνυμα Σύνδεσμος στο μήνυμα Μοιράσου σε άλλες ιστοσελίδες
chiliplayer 527 Αναφορά μηνύματος Δημοσιεύτηκε Νοέμβριος 22 , 2010 +1 Παράθεση Μοιράσου αυτό το μήνυμα Σύνδεσμος στο μήνυμα Μοιράσου σε άλλες ιστοσελίδες
lef50 21 Αναφορά μηνύματος Δημοσιεύτηκε Νοέμβριος 22 , 2010 πολυ καλο ευχαριστουμε black_hawk και τον φιλο απο το αλλο φορουμ Παράθεση Μοιράσου αυτό το μήνυμα Σύνδεσμος στο μήνυμα Μοιράσου σε άλλες ιστοσελίδες
GRR 41 Αναφορά μηνύματος Δημοσιεύτηκε Ιούνιος 21 , 2022 Τα μπουζί όταν είναι βρώμικα με τι μπορούμε να τα καθαρίσουμε? Ο αιθέρας σε σπρευ κάνει, ή με κάτι άλλο αντίστοιχο? Παράθεση Μοιράσου αυτό το μήνυμα Σύνδεσμος στο μήνυμα Μοιράσου σε άλλες ιστοσελίδες
klab 7.408 Αναφορά μηνύματος Δημοσιεύτηκε Ιούνιος 21 , 2022 Το πρόβλημα είναι ο κινητήρας που λερώνει τα μπουζί και αυτός θέλει επισκευή. Το ίδιο το μπουζί το πετάς και αγοράζεις καινούργιο. 2 Παράθεση Μοιράσου αυτό το μήνυμα Σύνδεσμος στο μήνυμα Μοιράσου σε άλλες ιστοσελίδες
babis3g 13 Αναφορά μηνύματος Δημοσιεύτηκε Οκτώβριος 24 , 2023 (τροποποιήθηκε) Ελπίζω να είμαι στο σωστό νήμα...παρακαλώ μπορεί κάποιος πού να ξέρει αυτό το μπουζί ΒR8ES αν είναι lean, rich, normal ? από εδώ https://www.tuningmatters.com/how-tos/beginners-guides/check-spark-plug-correct-carburetor-setting/ είναι επάνω σε derbi senda r 2T περίπου 1+ χρόνο με motul 2T scooter expert & το τελευταίο μήνα με ipone scoot run 2, οι βόλτες του μπουζιού έχουν πάρα πολύ ελάχιστο λάδωμα, ίσα ίσα πού γυαλίζει το λάδι αν πέσει επάνω φως ... EDIT σαν να μου φαίνεται λίγο lean ? σας ευχαριστώ Τροποποιήθηκε Οκτώβριος 24 , 2023 από τον babis3g Παράθεση Μοιράσου αυτό το μήνυμα Σύνδεσμος στο μήνυμα Μοιράσου σε άλλες ιστοσελίδες
ΓιωργοςΤΤ 2.995 Αναφορά μηνύματος Δημοσιεύτηκε Οκτώβριος 26 , 2023 Καλό είναι. 1 Παράθεση Μοιράσου αυτό το μήνυμα Σύνδεσμος στο μήνυμα Μοιράσου σε άλλες ιστοσελίδες
GRR 41 Αναφορά μηνύματος Δημοσιεύτηκε Νοέμβριος 17 , 2023 Αν ένα μηχανάκι καίει λάδια και λαδώνει τα μπουζί, καλύτερο είναι να τα καθαρίζουμε ή να βάζουμε καινούργια? Αν βάλουμε το παλιό καθαρισμένο θα λαδώσει πιο γρήγορα απ ότι καινούργιο? Παράθεση Μοιράσου αυτό το μήνυμα Σύνδεσμος στο μήνυμα Μοιράσου σε άλλες ιστοσελίδες
FlyingInADream 10.335 Αναφορά μηνύματος Δημοσιεύτηκε Νοέμβριος 18 , 2023 Οσο και να το πλύνεις, πάλι λάδια θα καίει, οπότε εφόσον έχεις τα λεφτά, είναι καλύτερα να πας να πάρεις ένα καινούριο. 1 Παράθεση Μοιράσου αυτό το μήνυμα Σύνδεσμος στο μήνυμα Μοιράσου σε άλλες ιστοσελίδες