Vito Varadero

Ελαστικά Περί ελαστικών

63 μηνύματα σε αυτό το θέμα

Honda VARADERO ABS (1000cc) Honda VARADERO ABS (1200cc)

Δημοσιεύτηκε

Περί ελαστικών

Είναι μαύρα και μυρίζουν παράξενα. Αυτά μας κρατάνε σε επαφή με το δρόμο και τη ζωή.

ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΕΛΑΣΤΙΚΑ ΜΑΣ

[18-recipe]Resize_of_IMG_2674.jpg

Είναι μαύρα και μυρίζουν παράξενα. Αυτά μας κρατάνε σε επαφή με το δρόμο και τη ζωή.

Πριν τα αγοράσουμε , ρωτάμε για την καταγωγή τους και τις ικανότητές τους , διαβάζουμε βιβλία και περιοδικά , ρωτάμε φίλους και γνωστούς και αν περάσουν όλα αυτά τα τέστ τους επιτρέπουμε πλέον να μας υπηρετήσουν με τους παρακάτω τρόπους. Τα πατάμε τα φορτώνουμε τα πιέζουμε τα σπινιάρουμε τα φρενάρουμε τα καίμε τους βγάζουμε τα λινά τα χτυπάμε σε πεζοδρόμια πέτρες σκαντζόχοιρους πόρτες αυτοκινήτων και όταν πια δεν έχουν να μας δώσουν τίποτα άλλο εμείς οι άκαρδοι απλά τα πετάμε. Τα πιο τυχερά μπορεί να καταλήξουν να χρησιμοποιούνται σαν προστατευτικά σε κάποια πίστα βαμμένα κόκκινα και άσπρα και να θυμούνται παλιές δόξες , για τα υπόλοιπα η μοίρα είναι πιο μαύρη από το χρώμα τους.

ΓΙΑΤΙ ΥΠΑΡΧΟΥΝ

Μας επιτρέπουν να μεταφέρουμε την ισχύ του κινητήρα μας στο δρόμο , μας επιτρέπουν να εφαρμόσουμε τις δυνάμεις πέδησης σε αυτόν ( φρέναααααα ) και φυσικά να ορίζουμε την πορεία και τις αλλαγές κατεύθυνσης της καλής μας.Αν βρείτε κάτι άλλο που να τα κάνει όλα αυτά καλύτερα από το ελαστικό παρακαλώ να με ενημερώσετε άμεσα.Ναι αλήθεια λέω , δεν τα φοράμε για άνεση ούτε για φυγούρα ούτε για τον ωραίο καπνό που βγάζουν.

ΑΠΟ ΤΙ ΑΠΟΤΕΛΟΥΝΤΑΙ

Το ελαστικό αποτελείται από μία ποικιλία υλικών που βελτιώνονται καθημερινά από τις εταιρίες κατασκευής αλλά τα τέσσερα βασικά κατασκευαστικά υλικά είναι τα λινά , το καουτσούκ , ειδικές χημικές ουσίες και μέταλλο , κάθε ένα από τα οποία έχει συγκεκριμένο ρόλο.

Τα λινά αποτελούν το σκελετό , το πλαίσιο ( φέρουσα κατασκευή ) του ελαστικού.

Με τη σειρά τους τα λινά δημιουργούνται από αλλεπάλληλα στρώματα ινών που καλύπτονται από μίγματα ελαστικού. Οι ίνες είναι κατασκευασμένες με βάση το ραιγιόν , νάυλον ή πολυεστέρα. Το κάθε στρώμα λινών τυλίγεται γύρω από δακτυλίους από ατσαλοσύρματα οι οποίοι δακτύλιοι συγκρατούν το ελαστικό πάνω στη ζάντα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΑ

Σε κάθε ελαστικό οι κατασκευαστές αναγράφουν στις πλευρές μια σειρά από πληροφορίες. Εταιρεία κατασκευής , χώρα προέλευσης , τύπο και διάσταση , μέγεθος , ημερομηνία κατασκευής δείκτες φορτίου και ταχύτητας κλπ κλπ κλπ. Πολλά και ζαλιστερά για αυτό και θα μιλήσουμε μόνο γα τα βασικότερα από αυτά.

ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ

Στις πλευρές του ελαστικού με μεγάλα γράμματα ( τα μόνα μεγαλύτερα είναι αυτά που αναφέρονται στην εταιρεία κατασκευής και στον τύπο αυτού ) αναφέρονται οι διαστάσεις με την συγκεκριμένο τρόπο όπως για παράδειγμα :120/60 – 17 72 W ή 180/55 - 17 72 W .

Ο πρώτος αριθμός ( 120 ή 180 ) μας δηλώνει το φάρδος του πέλματος σε χιλιοστά.

Ο δεύτερος αριθμός ( 90 ή 55 ) αναφέρεται στο ύψος του ελαστικού που συνήθως το λέμε προφίλ . Ο αριθμός του προφίλ δηλώνει το ύψος του ελαστικού σε ποσοστιαία ( εκατοστιαία ) αναλογία σε σχέση με το φάρδος του . Δηλαδή για το πρώτο ελαστικό του παραδείγματος έχουμε 120/90 οπότε το ύψος μας είναι το 60% του 120 άρα 72 χιλιοστά , ενώ για το δεύτερο 180/55 έχουμε 55% του 180 άρα 99 χιλιοστά.

Ο τρίτος αριθμός ,που στο παράδειγμά μας είναι το 17, αναφέρεται στη διάμετρο της ζάντας που μπορεί να τοποθετηθεί το συγκεκριμένο ελαστικό και μάλιστα σε ίντσες , όπου 1 ίντσα 25,4 χιλιοστά . Γιατί δεν είναι και αυτό σε χιλιοστά θα σας γελάσω , πάντως παλιότερα ήταν όλες οι διαστάσεις σε ίντσες.

Μετά έχουμε έναν τέταρτο αριθμό και ένα γράμμα που στο παράδειγμά μας είναι 72 W .

Ο αριθμός δηλώνει το μέγιστο φορτίο για το ελαστικό και το γράμμα την μέγιστη ταχύτητα στην οποία μπορεί να χρησιμοποιείται με ασφάλεια. Οι τιμές δίνονται στον παρακάτω πίνακα

ΠΙΝΑΚΑΣ ΣΥΜΒΟΛΩΝ ΦΟΡΤΙΟΥ ΚΑΙ ΤΑΧΥΤΗΤΑΣ

gallery_112_98_32077.jpg

Προσοχή , είναι συνετό να χρησιμοποιούμαι τις διαστάσεις των ελαστικών που προτείνει ο κατασκευαστής , κάτι ξέρει. Αν ντε και καλά θέλουμε να αλλάξουμε τις διαστάσεις μας πρέπει να ξέρουμε ότι θα αλλάξει η συμπεριφορά της μοτοσικλέτας μας. Για παράδειγμα το φαρδύτερο ελαστικό κάνει την καλή μας πιο δυσκίνητη στις αλλαγές κατεύθυνσης , άσε που θα γλιστράει παραπάνω στο βρεμένο ( ξέρω την κάνει και πιο όμορφη ). Επίσης προσοχή στο προφίλ ώστε να μην αλλάξει το ύψος του εμπρός ή πίσω μέρους και κατά επέκταση η κατανομή φορτίου.

Για το δείκτη ταχύτητας δεν το συζητάμε.

Ημερομηνία γέννησης.

Με την παρατηρητικότητα που σας διακρίνει μπορείτε να βρείτε στην μία πλευρά του ελαστικού σας τα τρία χαρακτηριστικά γράμματα DOT. Αφού τα βρείτε αδιαφορείτε για ότι άλλα γράμματα ακολουθούν και πάτε κατευθείαν στο τέλος της σειράς όπου και υπάρχει ένας τετραψήφιος αριθμός πχ 1702. Οι δύο, τελευταίοι αριθμοί μας δίνουν το έτος κατασκευής που στο παράδειγμά μας είναι για 02 το 2002. Για το 00 θα ήταν το 2000 και πάει λέγοντας. Οι δύο πρώτοι αριθμοί μας δίνουν την εβδομάδα κατασκευής όπου στο παράδειγμά μας είναι η 17η εβδομάδα του χρόνου άρα αναφέρεται στο μήνα Μάιο. Άρα για DOT 1702 το ελαστικό μας έχει κατασκευαστεί τον Μάιο του 2002.

Με τη σωστή αποθήκευση το ελαστικό είναι σε καλή κατάσταση έως και τέσσερα χρόνια μετά την ημερομηνία κατασκευής του αλλά εγώ θα πρότεινα σαν όριο τα δύο – δυόμισι χρόνια .

RADIAL , MBS , REINFORCED, TUBELESS , ROTATION , REAR , FRONT.

Και λίγα είναι για αυτό μην παιδεύεστε , RADIAL , MBS , REINFORCED είναι αναφορές στη δομή του ελαστικού και μην πολύ ασχολείστε με αυτά , να έχετε εμπιστοσύνη στην τεχνολογία. Όπου TUBELESS δεν έχω σαμπρέλα καρντιά μου. Όπου ROTATION με βέλος μας δείχνει την κανονική φορά περιστροφής άρα και τοποθέτησης του ελαστικού ( πολύ σημαντικό ). Όπου REAR , FRONT ? Ναι ναι εννοεί εμπρός και πίσω ελαστικό.

ΝΑΙ ΣΤΟ ΜΑΥΡΟ ΛΑΣΤΙΧΟ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΧΡΩΜΑΤΑ

Όταν δείτε μία κόκκινη ή κίτρινη βούλα σε κάποιο σημείο στις πλευρές του ελαστικού σας μην νομίσετε ότι έβγαλε σπυράκι , όχι , ο κατασκευαστής σου δείχνει το καλύτερο σημείο που θα τοποθετήσεις τη βαλβίδα αέρα για καλύτερη ζυγοστάθμιση. Κάποιες εταιρίες χαρακτηρίζουν τις γόμες στα αγωνιστικά τους ελαστικά με χρώματα όπως στα METZELER και PIRELLI όπου γαλάζιο ( SC1 ) είναι για πολύ μαλακή γόμα , πράσινο ( SC2 ) για μαλακή και κίτρινο ( SC3 ) για μεσαίας σκληρότητας. Κυκλοφόρησαν τώρα τελευταία κάτι φήμες για έγχρωμα ελαστικά αλλά εγώ δεν είδα ακόμα πουθενά , αν και θα έχει πλάκα αντί για μαύρες γραμμές να αφήνουμε στο δρόμο ροζιές ή κοκκινιές για ροζ ή κόκκινα λάστιχα.

ΠΙΕΣΕΙΣ ΕΛΑΣΤΙΚΩΝ

Και στην περίπτωση αυτή είναι καλό να χρησιμοποιούμαι αυτό που ο κατασκευαστής προτείνει για να αποφύγουμε κακοτοπιές. Η πίεση που προτείνει ο κατασκευαστής είναι μια μέση πίεση για όλες τις πιθανές καταστάσεις που το όχημά μας θα αντιμετωπίσει από μονό έως δικάβαλο με μπαγκάζια. Να θυμάστε ότι η πίεση ανεβαίνει με τη θερμοκρασία και οι πιέσεις που δίνουν οι κατασκευαστές είναι για κρύα λάστιχα.

Στην πίστα ( όχι χορού αλλά αγόνων ταχύτητας ) χρησιμοποιούμαι χαμηλότερες πιέσεις οι οποίες διαφοροποιούνται στη συνέχεια με τη θερμοκρασία. Για παράδειγμα αναφέρω ότι για τα περισσότερα SUPERSPORT 600 οι κατασκευαστές προτείνουν 36 psi για το εμπρός ελαστικό και 40-42 psi για το πίσω ενώ στην πίστα οι πιέσεις αυτές είναι αντίστοιχα 31 και 30 psi. Αλλά άλλο η πίστα και άλλο ο δρόμος. Σε γενικές γραμμές μπορούμε να παίξουμε με τις πιέσεις ανάλογα με τον τρόπο που οδηγούμαι και τις συνθήκες που θα αντιμετωπίσουμε αλλά για να το κάνουμε αυτό πρέπει να ξέρουμε τι μας γίνεται (όχι να νομίζουμε ότι ξέρουμε). Για παράδειγμα μεγαλύτερη πίεση ( λιγουλάκι ) από την προτεινόμενη του κατασκευαστή συνήθως χειροτερεύει την συμπεριφορά της καλής μας μειώνοντας την επιφάνεια επαφής με το οδόστρωμα αλλά και κάνοντας την λειτουργία της ανάρτησης να θυμίζει κάτι από μπαλόνι , βέβαια βοηθάει στα μεγαλοπρεπέστατα μπαντιλίκια ενώ δίνει και ζωή στο ελαστικό ( λόγο μειωμένης πρόσφυσης ). Λογικά οι μόνες περιπτώσεις που δικαιολογούν την μικρή αύξηση της πίεσης είναι σε περίπτωση υπερφόρτωσης όπου και προσπαθούμε να αποφύγουμε την υπερβολική παραμόρφωση του ελαστικού και στη βροχή που θέλουμε περιορισμένη επιφάνεια επαφής με το δρόμο για αποφυγή της υδρολίσθησης.

Από την άλλη η μικρή μείωση της πίεσης από την αρχική βοηθά το ελαστικό να πιάσει γρηγορότερα τη θερμοκρασία λειτουργίας ενώ έχουμε και μεγαλύτερη επιφάνεια επαφής του ελαστικού με το δρόμο .Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα καλύτερη πρόσφυση με άμεσο τίμημα τη γρήγορη φθορά του ελαστικού.

Το θέμα πίεσης δεν σταματά εδώ , ουσιαστικά με τη αλλαγή της πίεσης παρεμβαίνουμε στη λειτουργία της ανάρτησης αφού το ελαστικό είναι τμήμα αυτής. Ειδικά σε μοτοσικλέτες με περιορισμένες δυνατότητες ρύθμισης αναρτήσεων η αλλαγή ( κατά κανόνα μείωση ) της πίεσης αποδεικνύεται σωτήρια. Τώρα για να σας εξηγήσω τη σχέση πίεσης ελαστικού και λειτουργίας ανάρτησης θα θέλαμε άλλες πέντε σελίδες γιατί η σταθερά του ελατηρίου της…♀….A…?….%…♫…#…$…*….☼ κλπ ( η συνέχεια στο επόμενο τεχνικό άρθρο ).

ΣΤΡΩΣΙΜΟ ΕΛΑΣΤΙΚΩΝ

Είναι αλήθεια ότι είναι σωστό να στρώνουμε τα νέα μας λάστιχα πριν τα πιέσουμε στο όριο. Αυτό γίνεται κάνοντας ήρεμες διαδρομές στις οποίες επιδιώκουμε να ΄΄ πατήσουμε ΄΄ σταδιακά όλο το πέλμα του ελαστικού ώστε να αφαιρεθεί ένα πρώτο αρχικό στρώμα. Τα χιλιόμετρα για αυτό το σκοπό δεν είναι συγκεκριμένα αλλά καμία κατοστάρα δεν θα πείραζε καθόλου.

ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑ ΕΛΑΣΤΙΚΩΝ

Για να πιάσουν τα λάστιχα την κανονική τους απόδοση πρέπει να φτάσουν την κατάλληλη θερμοκρασία. Μην τα βάλετε όμως στο φούρνο και μην χρησιμοποιήσετε καμινέτο, ζεσταίνονται και μόνα τους. Η τριβή τους με το οδόστρωμα αλλά και η συνεχής παραμόρφωσή τους προκαλεί την άνοδο της θερμοκρασίας τους. Μια καλή θερμοκρασία για λάστιχα δρόμου είναι οι 50ο C. Επειδή όμως δεν κουβαλάμε θερμόμετρα μαζί μας ο γενικός κανόνας είναι να κάνουμε κάποια χιλιόμετρα πριν τα πιέσουμε ώστε να τους δώσουμε το χρόνο να ζεσταθούν. Οι θερμοκρασίες λειτουργίας μπορεί να φτάσουν και τους 80ο C ενώ από εκεί και επάνω το λάστιχο αρχίζει να καίγεται παίρνοντας ένα βαθύ μπλε χρώμα. Πιθανώς κάποιοι να αντιμετωπίσατε το πρόβλημα υπερθέρμανσης φορτωμένοι δικάβαλοι κατακαλόκαιρο στην εθνική ( για αυτό προσέξτε τις σωστές πιέσεις ).

Θα έχετε προσέξει στους αγώνες τη χρήση ηλεκτρικής κουβέρτας στην προσπάθεια να ξεκινήσει η μοτοσικλέτα με τη σωστή θερμοκρασία ελαστικών.

ΧΡΟΝΟΣ ΖΩΗΣ

Προφανώς τα λάστιχα πρέπει να αντικατασταθούν όταν η φθορά του πέλματος ξεπεράσει κάποιο όριο. Το όριο αυτό μας δείχνουν οι δείκτες φθοράς που υπάρχουν επάνω του αλλά και η κοινή λογική. Πέρα από αυτό όμως τα λάστιχα έχουν συγκεκριμένο χρόνο ζωής ακόμα και αν δεν κάνουν χιλιόμετρα. Ο χρόνος ζωής τους ξεκινά από την ημέρα κατασκευής τους. Τα καινούρια ελαστικά με σωστή αποθήκευση μπορούν να αντέξουν χωρίς να μειωθεί ιδιαίτερα η ποιότητά τους περίπου τέσσερα χρόνια αλλά από τη στιγμή που θα τοποθετηθούν στη μοτοσικλέτα και θα κινηθούν στο δρόμο δεν είναι συνετό να τα χρησιμοποιήσουμε για πάνω από δύο χρόνια ανεξάρτητα με τα χιλιόμετρα που έχουμε κάνει και αυτό γιατί η γόμα τους σταδιακά χάνει τις ικανότητές της.

Αγαπητοί μου χιλιομετροφάγοι τα ελαστικά είναι οι καλύτεροι μας φίλοι όταν καθημερινά παλεύουμε με την άψογη ποιότητα των Ελληνικών δρόμων σε συνδυασμό με λάδια πετρέλαια σαπουνάδες και όλα τα συναφή για αυτό πρέπει να τα προσέχουμε για να μας προσέχουν.

Αυτά προς το παρών η συνέχεια στο μέλλον.

Καλά χιλιόμετρα και πάντα με κράνος.

Αρέσει σε 6 μέλη

Μοιράσου αυτό το μήνυμα


Σύνδεσμος στο μήνυμα
Μοιράσου σε άλλες ιστοσελίδες
Harley Davidson Sportster Nolan X-Lite X-801r Harley Davidson Electra (1600cc)

Δημοσιεύτηκε (τροποποιήθηκε)

emena leei iounios 2004 kai exoume ianouario 2008 kako einai ?

exw gs 650 dakar

basika to eida oti ana 2 xronia to poly ta alazoume ....

de 3erw ti marka ti typo posa lefta ( mi mou ton piasoun )

Τροποποιήθηκε από τον zoudi

Μοιράσου αυτό το μήνυμα


Σύνδεσμος στο μήνυμα
Μοιράσου σε άλλες ιστοσελίδες
Modenas Dinamik (125cc) Triumph Explorer (1200XCcc)

Δημοσιεύτηκε

:crazy::2funny::2funny::2funny::2funny:

Τολμω να πω να ναι ειναι πολυ κακο!!!

Καλα τοσος καιρος και δεν εχουν φανει τα λινα???

Δεν εχει λειανει τελειως το πελμα!!!

Παραξενο μου ακουγεται!!!

Τα ελαστικα εχουν ημερομηνια ληξης ειτε τα φορεσουμε στην μοτοσυκλετα μας ειτε οχι!!!Οποτε πιστευω οτι επιβαλλεται να τα αλλαξεις αν οχι αμεσως,σε καποιο απο τα επομενα service που θα κανεις στην μοτοσυκλετα σου!!!

Και να ξερεις οτι ασχετα αν ενα ελαστικο φαινεται καινουργιο μπορει να ειναι ακαταλληλο απο θεμα ημερομηνιας ληξης!!!

Μοιράσου αυτό το μήνυμα


Σύνδεσμος στο μήνυμα
Μοιράσου σε άλλες ιστοσελίδες
BMW boGSer 1150

Δημοσιεύτηκε

emena leei iounios 2004 kai exoume ianouario 2008 kako einai ?

exw gs 650 dakar

basika to eida oti ana 2 xronia to poly ta alazoume ....

de 3erw ti marka ti typo posa lefta ( mi mou ton piasoun )

Aλλαγή ΓΡΗΓΟΡΑΑΑΑΑΑΑΑ... και βάλε έναν τύπο ελαστικού για τις διαδρομές που κάνεις περισσότερο.Αν κάνεις ελάχιστο χώμα κοίτα προς Metzeler Tourance μεριά ή Michelin Anakee. Αν κάνεις και αρκετό χώμα,βάλε κάτι πιο τακουνάτο (δεν μπορώ να σου προτείνω κάτι συγκεκριμένο όμως)

Τα λάστιχά μας πέρα από την εμφανή φθορά που έχει το πέλμα και λέμε θέλουν αλλαγή,αλλάζονται και για λόγους πολυκαιρίας από την οποία το λάστιχο ξεραίνεται και γίνεται σαν ξύλο με αποτέλεσμα να μην κρατάει καθόλου στον δρόμο.

Αν εσύ δεν κάνεις πολλά χιλιόμετρα τον χρόνο είναι φυσικό να έχεις πέλμα και για δυο και για τρία χρόνια,αυτό όμως δεν σημαίνει πως το λάστχιό σου είναι ΟΚ αφού έχει πέλμα!

Εγώ θα σου πρότεινα πάντως πως όσο πέλμα και να έχεις στα 2 (άντε 2½ χρόνια αν δεν παίζουν φράγκα) να τα αλλάζεις τα λάστιχα!

Μοιράσου αυτό το μήνυμα


Σύνδεσμος στο μήνυμα
Μοιράσου σε άλλες ιστοσελίδες
Harley Davidson Sportster Nolan X-Lite X-801r Harley Davidson Electra (1600cc)

Δημοσιεύτηκε

efxaristw

kai gia posa lefta milame ta metzeler ?200-250 me samprela?

Μοιράσου αυτό το μήνυμα


Σύνδεσμος στο μήνυμα
Μοιράσου σε άλλες ιστοσελίδες
Suzuki GSXRTLXRVYZNSR Suzuki Το εχω

Δημοσιεύτηκε

Περί ελαστικών

Είναι μαύρα και μυρίζουν παράξενα. Αυτά μας κρατάνε σε επαφή με το δρόμο και τη ζωή.

ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΕΛΑΣΤΙΚΑ ΜΑΣ

[18-recipe]Resize_of_IMG_2674.jpg

Είναι μαύρα και μυρίζουν παράξενα...............

Καλά χιλιόμετρα και πάντα με κράνος.

:cowboy: Αρκετα καλο,μπραβο :cowboy:

Μοιράσου αυτό το μήνυμα


Σύνδεσμος στο μήνυμα
Μοιράσου σε άλλες ιστοσελίδες
BMW boGSer 1150

Δημοσιεύτηκε

Να συμπληρώσω στο ήδη καλό κείμενο, κάποια άλλα βασικά που ποτέ μας σχεδόν δεν ελέγχουμε.

UTQG : TREADWEAR - TRACTION - TEMPERATURE

ή το σύστημα βαθμονόμησης της ποιότητας των ελαστικών οχημάτων

Οι δείκτες Treadwear - Traction - Temperature του UTQG (Uniform Tire Quality Grade) είναι ένα σύστημα βαθμονόμησης της ποιότητας των ελαστικών που έχει αναπτυχθεί από το Υπουργείο Μεταφορών (DOT) των ΗΠΑ. Εχει σχεδιαστεί για να ενημερώνει του καταναλωτές για την σχετική απόδοση των ελαστικών επιβατικών οχημάτων. Το σύστημα αυτό είναι σχετικά νέο και είναι υποχρεωτική διαδικασία για όλα τα ελαστικά που είναι κατάλληλα για χρήση σε κανονικές καιρικές συνθήκες που πωλούνται στις ΗΠΑ. Η βαθμονόμηση δεν είναι αναγκαία για ελαστικά με βαθύ πέλμα, για ελαστικά χιονιού για χρήση τον χειμώνα και για ελαστικά για χρήση ρεζέρβας ή περιορισμένου αριθμού παραγωγής.

Το σύστημα βαθμονόμησης περιλαμβάνει τρεις δείκτες :

1. Treadwear rate index (δείκτης φθοράς πέλματος)

2. Traction performance index (δείκτης έλξεως)

3. Temperature resistance index (δείκτης θερμοκρασίας)

Οι δείκτες αυτοί αναγράφονται ανάγλυφα στην πλευρική επιφάνεια των ελαστικών.

Για να εξαχθεί η τιμή ενός δείκτη, γίνονται έλεγχοι από τον κάθε κατασκευαστή ελαστικού σύμφωνα με διαδικασία που έχει τεθεί από το Υπουργείο Μεταφορών. Ο δείκτης αφορά την σχετική (relative) συμπεριφορά του ελεγχόμενου ελαστικού σε σχέση με την συμπεριφορά ενός άλλου ελαστικού που έχει χαρακτηριστεί σαν "πρότυπο ελαστικό".

Υπογραμμίζουμε ότι το σύστημα αυτό βοηθά πάρα πολύ όταν αγοράζει κάποιος καινούργια ελαστικά. Η απόδοση όμως του κάθε ελαστικού και ο χρόνος ζωής του κατά την χρήση εξαρτάται βέβαια από το προσωπικό στυλ οδήγησης του χρήστη, από την ποιότητα κατασκευής του οδοστρώματος, από τον τύπο του οχήματος, από τις κλιματολογικές συνθήκες και από τις συνήθειες που έχουμε στην διαδικασία συντήρησης των ελαστικών (πίεση, ζυγοστάθμιση, ευθυγράμμιση, εναλλαγή θέσης κλπ)

1. TREADWARE INDEX (δείκτης φθοράς πέλματος) (Κάτι τελικά που πρέπει να κοιτάμε)

Ο δείκτης φθοράς πέλματος είναι μια μέτρηση της αντοχής του πέλματος ή μια ένδειξη του ρυθμού φθοράς του πέλματος του ελαστικού κατά την χρήση του ελαστικού.

Κάθε ελαστικό ελέγχεται σε ελεγχόμενες συνθήκες σε κρατικό χώρο ελέγχου των ΗΠΑ

Ο δείκτης φθοράς πέλματος κυμαίνεται από 60 έως 620 σε βήματα των 20. Οσο ποιό μεγάλος είναι ο δείκτης τόσο περισσότερη είναι η διάρκεια ζωής του πέλματος δηλ. η χρήση του θα διαρκέσει για περισσότερο χρόνο αφού θα καθυστερήσει η φθορά του.

Η διαδικασία ορισμού του δείκτη καθορίζει οτι ο δείκτης αναφοράς 100% αφορά ελαστικό αναφοράς που θα διανύσει 30,000 μίλια ή 50,000 χιλιόμετρα προτού αχρηστευτεί. Ετσι, ένας δείκτης ελαστικού που είναι 100 σημαίνει ότι το ελαστικό που φέρει τον δείκτη αυτό των 100 θα φθαρεί με τον ίδιο ρυθμό όπως το ελαστικό αναφοράς ή αλλιώς ένα ελαστικό που φέρει δείκτη 100 έχει ωφέλιμη ζωή πέλματος για χρήση σε 50,000 χιλιόμετρα οδήγησης σε αυτοκινητόδρομο.

Ετσι, ένα ελαστικό με δείκτη φθοράς 200 έχει διπλάσιο ωφέλιμη ζωή πέλματος από ένα άλλο ελαστικό που έχει δείκτη 100 και αναμένεται να έχει ωφέλιμη ζωή πέλματος για χρήση σε 100,000 χιλιόμετρα οδήγησης σε αυτοκινητόδρομο. Ετσι, όταν αγοράζουμε καινούργια ελαστικά ο καλύτερος τρόπος για να χρησιμοποιήσουμε τον δείκτη φθοράς πέλματος είναι για να συγκρίνουμε τα ελαστικά το ένα με το άλλο.

Επίσης πρέπει να έχουμε υπ'όψη ότι όσο ποιό χαμηλός είναι ο δείκτης τόσο ποιό μαλακό είναι το μίγμα κατασκευής του ελαστικού και όσο ποιό υψηλός είναι ο δείκτης τόσο ποιό σκληρό είναι το μίγμα κατασκευής του ελαστικού.

Σήμερα :

ο ποιό υψηλός δείκτης φθοράς ελαστικού έχει αναφερθεί ότι είναι ο 700

98 % των ελαστικών έχουν δείκτη 600 ή χαμηλότερο

92 % έχουν δείκτη 500 ή χαμηλότερο

72 % έχουν δείκτη 400 ή χαμηλότερο

40 % έχουν δείκτη 300 ή χαμηλότερο

15 % έχουν δείκτη 200 ή χαμηλότερο

2. TRACTION INDEX (δείκτης έλξεως)

Ο δείκτης έλξης δείχνει την επίδοση πέδησης ενός ελαστικού δηλ. την ικανότητα ενός ελαστικού να σταματά σε βρεγμένο οδόστρωμα ασφάλτου ή μπετόν υπό ελεγχόμενες συνθήκες.

Ο δείκτης έλξης ελέγχεται σε ελεγχόμενες συνθήκες σε κίνηση απευθείας εμπρός σε βρεγμένο οδόστρωμα ασφάλτου ή μπετόν το οποίο φέρει συγκεκριμένο ποσοστό διαβροχής που αναπαριστά βρεγμένες επιφάνειες κατά την διάρκεια ισχυρής νεροποντής (rainstorm).

Ενας υψηλός (μεγάλος) δείκτης έλξης ελαστικού υποδηλώνει οτι ένα όχημα θα σταματήσει σε βρεγμένο οδόστρωμα σε μικρότερη απόσταση από ότι ένα άλλο όχημα που φέρει ελαστικά με χαμηλότερο (μικρότερο) δείκτη έλξης.

Οι δείκτες αυτοί δεν έχουν και δεν πρέπει να έχουν εφαρμογή σαν ένδειξη δυνατότητας επιτάχυνσης, κρατήματος σε στροφή με ταχύτητα, υδρολίσθησης ή μέγιστης ελκτικότητας

Οι δείκτες έλξης είναι οι AA, A, B και C, με καλύτερο τον δείκτη AA ως εξής :

δείκτης "Traction AA" : το ελαστικό συμπεριφέρθηκε άψογα και στις δύο επιφάνειες.

δείκτης "Traction A" : το ελαστικό συμπεριφέρθηκε ικανοποιητικά και στις δύο επιφάνειες.

δείκτης "Traction B" : το ελαστικό συμπεριφέρθηκε ικανοποιητικά σε μια επιφάνεια

δείκτης "Traction C" : το ελαστικό συμπεριφέρθηκε με χαμηλή απόδοση και στις δύο επιφάνειες.

Σήμερα :

3 % των ελαστικών έχουν δείκτη "AA"

75 % των ελαστικών έχουν δείκτη "A"

22 % των ελαστικών έχουν δείκτη "B"

1 % των ελαστικών έχουν δείκτη "C"

3. TEMPERATURE INDEX (δείκτης θερμοκρασίας)

Ο δείκτης θερμοκρασίας βαθμονομεί την ικανότητα αντίστασης του ελαστικού στην ανάπτυξη θερμότητας η οποία θερμότητα επηρεάζει την διάρκεια ζωής του ελαστικού. Ο δείκτης αυτός δείχνει την ικανότητα αντίστασης του ελαστικού στην θερμότητα και την δυνατότητά του να απάγει θερμότητα όταν κινείται με μεγάλες ταχύτητες σε εξωτερικό περιβάλλον υψηλής θερμοκρασίας κατά την διάρκεια ελέγχου του σε πιστοποιημένο εργαστήριο έως ότου χαλάσει το ελαστικό.

Η αναπτυσόμενη υψηλή θερμοκρασία δημιουργεί διάσπαση του υλικού κατασκευής του ελαστικού και μειώνει την διάρκεια ζωής του με παράλληλη την άμεση πιθανότητα επικίνδυνης και ξαφνικής αστοχίας (κλατάρισμα). Η ικανότητα ενός ελαστικού να αντιστέκεται στην ανάπτυξη θερμοκρασίας είναι πάρα πολύ σημαντικός παράγοντας ασφάλειας.

Τα ελαστικά που κινούνται σε μακρινές αποστάσεις σε ζεστό καιρό μπορεί να αστοχήσουν έως του σημείου διαχωρισμού του πέλματος από την βάση του με συνέπεια το κλατάρισμα του ελαστικού.

Οι παράγοντες της υπερβολικής ταχύτητας, της πίεσης ελαστικού που είναι χαμηλότερη από την κανονική δηλ. το ελαστικό δεν είναι σωστά φουσκωμένο ή της υπερβολικής φόρτωσης είτε μαζί είτε ξεχωριστά μπορεί να δημιουργήσουν αύξηση της θερμοκρασίας και την πιθανότητα ξαφνικής αστοχίας του ελαστικού. Επίσης, η χρήση του ελαστικού σε υψηλές εξωτερικές θερμοκρασίες μπορεί να μειώσει την διάρκεια ζωής του ελαστικού.

Οι δείκτες θερμοκρασίας είναι τρεις A, B και C, με καλύτερο τον δείκτη A. Ο δείκτης αυτός βέβαια ισχύει για ελαστικό το οποίο είναι σωστά φουσκωμένο δηλ. έχει την ενδεδειγμένη πίεση και δεν είναι υπερφορτωμένο.

Στην εργαστηριακή βαθμονόμηση ο δείκτης θερμοκρασίας εξάγεται μετά απο μέτρηση της αντίστασης του ελαστικού στην ανάπτυξη θερμοκρασίας σε δύο ταχύτητες ελέγχου : η μια στα 160 χλμ/ώρα και η δεύτερη στα 187 χλμ/ώρα

Η τελική βαθμονόμηση έχει ως εξής :

δείκτης "Temperature A" : Ο μέγιστος (και καλύτερος) δείκτης θερμοκρασίας που δείχνει ότι κατά τον έλεγχο το ελαστικό άντεξε κίνηση σε ταχύτητα 187 χλμ/ώρα (δηλ. 115 μίλια/ώρα) για μισή ώρα.

δείκτης "Temperature B" : Το ελαστικό πέρασε τα 160 χλμ/ώρα (δηλ. τα 100 μίλια/ώρα) για μισή ώρα αλλά όχι τα 187 χλμ/ώρα (δηλ. τα 115 μίλια/ώρα)

δείκτης "Temperature C" : Ο ελάχιστος (και συνεπώς χειρότερος) δείκτης θερμοκρασίας που δείχνει ότι το ελαστικό δεν άντεξε κίνηση σε ταχύτητα 160 χλμ/ώρα (δηλ. 100 μίλια/ώρα) για μισή ώρα.

Για να κυκλοφορήσει ένα ελαστικό στην αγορά θα πρέπει τουλάχιστον να έχει δείκτη θερμοκρασίας "C"

Σήμερα :

27 % των ελαστικών έχουν δείκτη θερμοκρασίας "A"

59 % των ελαστικών έχουν δείκτη θερμοκρασίας "B"

14 % των ελαστικών έχουν δείκτη θερμοκρασίας "C"

Μοιράσου αυτό το μήνυμα


Σύνδεσμος στο μήνυμα
Μοιράσου σε άλλες ιστοσελίδες
Honda Transalp 700ABS αργεί ακόμα ...

Δημοσιεύτηκε (τροποποιήθηκε)

Να προσθέσω κι εγώ στα πολύ καλά κείμενα που προηγούνται και το θέμα του σωστού "πατήματος" του ελαστικού πάνω στη ζάντα, όταν αλλάζουμε λάστιχα και τοποθετούμε τα καινούρια.

Αν τα λάστιχα δεν έχουν πατήσει σωστά (κατά την τοποθέτησή τους) στις ζάντες (συνήθως συμβαίνει όταν ο λαστιχάς είναι άπειρος ή βιαστικός ή ξερόλας ή ασχολείται μόνο με λάστιχα αυτοκινήτων), τότε υπάρχει μεγάλη ασάφεια στην οδήγηση της μοτο και κίνδυνος.

Η σωστή τοποθέτηση γίνεται με πασάλειμμα των χειλιών της ζάντας με σαπούνι, ούτως ώστε το νέο ελαστικό να "κάτσει" σωστά πάνω στη ζάντα. Ενας απλός τρόπος για να καταλάβεις αν το λάστιχο έχει πατήσει σωστά πάνω στη ζάντα είναι παρατηρήσεις προσεκτικά τη λεπτή ανάγλυφη συνεχόμενη γραμμούλα που βρίσκεται και από τις δυο πλευρές του προφίλ του ελαστικού στο σημείο που αυτό εφάπτεται με τα "χείλια" της ζάντας (κατά μήκος όλης της ζάντας περιμετρικά). Αυτή η λεπτή ανάγλυφη γραμμή του ελαστικού πρέπει να φαίνεται συνεχώς (καθ' όλη την περίμετρο της ζάντας και από τις 2 πλευρές της), δηλ. δεν πρέπει να υπάρχει κανένα σημείο όπου η ζάντα "μαγκώνει" αυτήν την γραμμή του ελαστικού, γιατί διαφορετικά το λάστιχο δεν πατάει σωστά στη ζάντα.

Στις φωτο που ακολουθούν φαίνεται αυτή η γραμμή που λέω:

Δεν πρέπει πουθενά και σε κανένα σημείο το χείλος της ζάντας να "μαγκώνει" αυτήν τη γραμμή.

Τροποποιήθηκε από τον Αιγαιοπλόος

Μοιράσου αυτό το μήνυμα


Σύνδεσμος στο μήνυμα
Μοιράσου σε άλλες ιστοσελίδες
Αλλος Sprinter AGV Air Tech Harley Davidson street (500cc)

Δημοσιεύτηκε

Πολύ καλό και απλό.

Μοιράσου αυτό το μήνυμα


Σύνδεσμος στο μήνυμα
Μοιράσου σε άλλες ιστοσελίδες
Suzuki Wee-Strom Arai RX-7 GP F22A-Raptor

Δημοσιεύτηκε

αψογος!

Μοιράσου αυτό το μήνυμα


Σύνδεσμος στο μήνυμα
Μοιράσου σε άλλες ιστοσελίδες
(750cc)

Δημοσιεύτηκε (τροποποιήθηκε)

Υπάρχουν καταστήματα που ασχολούνται με ελαστικά και μοτοσυκλετών και αυτοκινήτων;

Εξηγώ γιατί ρωτάω:

Επειδή ο παράγων άνθρωπος (και) στο συγκεκριμένο αντικείμενο είναι υψίστης σημασίας,

αν έβρισκα κάποιον αξιόλογο,

θα προτιμούσα να έχω τον ίδιο και για τα δύο είδη οχημάτων.

(τραβηγμένο, ε; :tomato: είναι που ψάχνω για λάστιχα αυτοκινήτου και δε βγάζω άκρη!

ο μεγαλέμπορας μου τα δίνει 50€ φτηνότερα από το "μαγαζάκι" που όμως μου φάνηκε πιο αξιόπιστο... :what: )

(είπα να μην ανοίξω άλλο θέμα περί ελαστικών αυτοκινήτου...)

Τροποποιήθηκε από τον cbk

Μοιράσου αυτό το μήνυμα


Σύνδεσμος στο μήνυμα
Μοιράσου σε άλλες ιστοσελίδες
Yamaha fazer 600 s Shark RSR Suzuki HAYABUSA (1300CCcc)

Δημοσιεύτηκε

'εχει ακουσει κανενας κριτικές για τα continental sport attack? κανενας με προσωπικη εμπειρια??

Μοιράσου αυτό το μήνυμα


Σύνδεσμος στο μήνυμα
Μοιράσου σε άλλες ιστοσελίδες
SYM GTS 300i HJC AC-X3 Carbon

Δημοσιεύτηκε

'εχει ακουσει κανενας κριτικές για τα continental sport attack? κανενας με προσωπικη εμπειρια??

αλλαξα προσφατα λαστιχα και το ψαξα λιγο........

οσον αφορα τα continental road/sport attack ακουσα αντιφατικες κριτικες καποιοι δεν εχουν μεινει ικανοποιημενοι... τελικα κατεληξα στα michelin pilot road 2 τα οποια πραγματικα μεταμορφωσαν την συμπεριφορα της μηχανης μου και στα συστηνω ανεπιφυλακτα :)

post-7320-1243881578_thumb.jpg

Μοιράσου αυτό το μήνυμα


Σύνδεσμος στο μήνυμα
Μοιράσου σε άλλες ιστοσελίδες
Yamaha fazer 600 s Shark RSR Suzuki HAYABUSA (1300CCcc)

Δημοσιεύτηκε

οντως στη φοτο φαινεται κ γαματη η γομα... καλες βολτες φιλαρακι.. ευχαριστω για πληροφορια...

Μοιράσου αυτό το μήνυμα


Σύνδεσμος στο μήνυμα
Μοιράσου σε άλλες ιστοσελίδες
SYM GTS 300i HJC AC-X3 Carbon

Δημοσιεύτηκε

οντως στη φοτο φαινεται κ γαματη η γομα... καλες βολτες φιλαρακι.. ευχαριστω για πληροφορια...

να σαι καλα ρε boy :_thumbsup:

Μοιράσου αυτό το μήνυμα


Σύνδεσμος στο μήνυμα
Μοιράσου σε άλλες ιστοσελίδες
Kawasaki Αν-χελλοου

Δημοσιεύτηκε

για kle τι να βαλω; νομιζω οτι επειδι ειμαι ατσουμπαλη, ισως καλυτερα να παρω χωματινα, να γλυτωσω καμια σουπα. η παλι ξανθες βλακειες λεω; ε; ε; εεεεεεεεεεεεεεεεεεεεε;;;;;;;;;;;;;;;; τα δικα μου ειναι του 2005. μου επιαν οτι ειναι ακομα οκ αλλα ξερω γω;φουβαμι.

Μοιράσου αυτό το μήνυμα


Σύνδεσμος στο μήνυμα
Μοιράσου σε άλλες ιστοσελίδες
Suzuki V-Strom DL ABS Shoei XR 1100 Suzuki V-Strom DL ABS (650cc)

Δημοσιεύτηκε

για kle τι να βαλω; νομιζω οτι επειδι ειμαι ατσουμπαλη, ισως καλυτερα να παρω χωματινα, να γλυτωσω καμια σουπα. η παλι ξανθες βλακειες λεω; ε; ε; εεεεεεεεεεεεεεεεεεεεε;;;;;;;;;;;;;;;; τα δικα μου ειναι του 2005. μου επιαν οτι ειναι ακομα οκ αλλα ξερω γω;φουβαμι.

Τα χωμάτινα έχουν κακή πρόσφηση σε άσφαλτο. Και αν σε πιάσει και κανένα ψιλόβροχο κάνεις και πιρουέτες. Καλλίτερα να κοιτάξεις κάτι σε ασφάλτινο.

Μοιράσου αυτό το μήνυμα


Σύνδεσμος στο μήνυμα
Μοιράσου σε άλλες ιστοσελίδες
Kawasaki Αν-χελλοου

Δημοσιεύτηκε

α τοσο καλα.... ευτυχως που ρωτησα γιατι θα τα ζητουσα κ θα μου τα εδιναν τα μοσχαρια... παλι κοτσο θα με πιαναν γρια γυναικα. να σαι καλα παιδουδι μ... την ευκη μου να χεις.

Μοιράσου αυτό το μήνυμα


Σύνδεσμος στο μήνυμα
Μοιράσου σε άλλες ιστοσελίδες
Gilera Runner SP AGV K Series MV Agusta F4 (1000cc)

Δημοσιεύτηκε

γρια γυναίκα? φοιτήτρια δεν ήσουνα?

Μοιράσου αυτό το μήνυμα


Σύνδεσμος στο μήνυμα
Μοιράσου σε άλλες ιστοσελίδες
Kawasaki Αν-χελλοου

Δημοσιεύτηκε

[spam on] υπεραιωνοβια φοιτητρια ομως... :D [/spam off]

Μοιράσου αυτό το μήνυμα


Σύνδεσμος στο μήνυμα
Μοιράσου σε άλλες ιστοσελίδες
Αλλος Sprinter (119.7cc) X-LITE X-603 START N-COM Honda CBR600F4 (600cc)

Δημοσιεύτηκε

για kle τι να βαλω; νομιζω οτι επειδι ειμαι ατσουμπαλη, ισως καλυτερα να παρω χωματινα, να γλυτωσω καμια σουπα. η παλι ξανθες βλακειες λεω; ε; ε; εεεεεεεεεεεεεεεεεεεεε;;;;;;;;;;;;;;;; τα δικα μου ειναι του 2005. μου επιαν οτι ειναι ακομα οκ αλλα ξερω γω;φουβαμι.

ακριβώς ότι σου είπε ο Δράκος. μάζευε φράγκα για αλλαγή κατά τον σεπτέμβριο.

Μοιράσου αυτό το μήνυμα


Σύνδεσμος στο μήνυμα
Μοιράσου σε άλλες ιστοσελίδες
Yamaha MT-01 Yamaha MT-0S

Δημοσιεύτηκε (τροποποιήθηκε)

VITO VARADERO, ALX, ΑΙΓΑΙΟΠΛΟΟΣ

:respekt::respekt::respekt:

αλλά και κάτι ακόμα σημαντικό που δεν αναφαίρατε...

πως μπορεί κάποιος να συντηρεί την γόμα σε καλή κατάσταση αφαιρώντας την παλιο-γλίτσα που κολλάνε από τους αστικούς δρόμους.

εκτός από το τρέξιμο με στροφυλίκια σε επαρχιακούς δρόμους. εννοώ κάτι που μπορεί να κάνει κάποιος την ημέρα που θα κάτσει να πλύνει / συντηρήσει την μοτο του. Ας πούμε ένα τρίψιμο με σφουγγαράκι για να αγριέψει την επιφάνεια τριβής... κάτι.

όπως ξέρετε τα ελαστικά σε αστικό δίκτυο πιάνουν μονίμως αυτή την κρούστα που σου στερεί την πρόσφυση και μπορεί να αποβεί μοιραία, οεο?

Τροποποιήθηκε από τον Athan

Μοιράσου αυτό το μήνυμα


Σύνδεσμος στο μήνυμα
Μοιράσου σε άλλες ιστοσελίδες
Yamaha Super Tenere

Δημοσιεύτηκε

Κυρίες και κύριοι καλησπέρα σας!

Παρακολουθώ το forum σχεδόν ένα χρόνο τώρα και το βρίσκω πολύ χρήσιμο και ενημερωμένο.

Μου αρέσει ο τρόπος που εκφέρονται οι απόψεις, με επιμονή αλλά χωρίς φανατισμό, με επιχειρήματα και αναφορές χωρίς αποπομπές, με φαντασία και χιούμορ, αλλά κυρίως για τις θαυμάσιες συγγραφικές ικανότητες των περισσοτέρων σε κέιμενα με δομή και σαφήνεια.

Ευχαριστώ για τον πολύτιμο οδηγό συβίωσης με τη μοτό μου αλλά και τις προτάσεις για βόλτες που "ανεβαίνουν" από καιρού εις καιρόν.

Θα ήθελα να συμπληρώσω με τη σειρά μου τις εμπειρίες από τη χρήση ελαστικών.

Μόλις σήμερα έβαλα καινούργια λάστιχα στο ΧΤ-άκι μου: Pirelli Scorpion MT-90.

Θα επανέλθω με εντυπώσεις από Σεπτέμβριο, μετά τις διακοπές.

Καλό καλοκαίρι σε όλους και καλές βόλτες.

Μοιράσου αυτό το μήνυμα


Σύνδεσμος στο μήνυμα
Μοιράσου σε άλλες ιστοσελίδες
Kawasaki KLE (250cc) Husaberg FS Super Moto (570cc)

Δημοσιεύτηκε (τροποποιήθηκε)

Για να επαναφερω το θεμα με τα ελαστικα, εχει κανεις δοκιμασει αυτα παντως ειναι πολυ οικονομικα εδω στα Χανια μαγαζι τα εχει (90/90/21 και 130/80/17) 130 ευρω σας λενε κατι??? Ειναι εταιρεια Κορεατικι που εχει παρει ολα τα motoλαστιχα της Yokohama......

Τροποποιήθηκε από τον manoskrt

Μοιράσου αυτό το μήνυμα


Σύνδεσμος στο μήνυμα
Μοιράσου σε άλλες ιστοσελίδες
Kawasaki zephyr (750cc)

Δημοσιεύτηκε

Για να επαναφερω το θεμα με τα ελαστικα, εχει κανεις δοκιμασει αυτα παντως ειναι πολυ οικονομικα εδω στα Χανια μαγαζι τα εχει (90/90/21 και 130/80/17) 130 ευρω σας λενε κατι??? Ειναι εταιρεια Κορεατικι που εχει παρει ολα τα motoλαστιχα της Yokohama......

προσφατα τα βαλε φιλος σε μοτοκρος μηχανη, ευχαριστημενος αρκετα και απο τιμη αλλα και απο αποδοση και αντοχη, παραπανω δε γνωριζω, αλλα και γω μαλλον αυτη τη μαρκα θα βαλω, μπρος πισω τα βρηκα με 110 ευρω αλλα μηλαμε για τακουνι

Μοιράσου αυτό το μήνυμα


Σύνδεσμος στο μήνυμα
Μοιράσου σε άλλες ιστοσελίδες
Επισκέπτης
Το θέμα δεν δέχεται άλλες απαντήσεις.